Tienviitta kotiin

Ajan autolla moottoritietä Helsingistä kohti asuinkaupunkiani Tamperetta. Väsymys painaa, takana on pitkä päivä, vähän raskaskin. Olen juuri ohittanut Iittalan, kun se kyltti tulee vastaan. Valkeakoski. Hetken lämmin humahdus, kohta ollaan kotona. Kunnes tajuan, että minähän olen ajamassa Tampereelle.

Olen kasvanut ja asunut Valkeakoskella lähestulkoon koko lapsuuteni. Vanhempani asuvat siellä edelleen. Muutin sieltä pois, kun lähdin opiskelemaan pääkaupunkiseudulle. Nykyään asun Tampereella yhdessä avomieheni ja koiranpentumme kanssa. Miksi siis edelleen yksi kyltti tien varressa nostattaa aikuisella ihmisellä halun kääntää auton nokka kohti toista kaupunkia?

Syy on yksinkertainen. Vaikka asun Tampereella, minulla on edelleen koti, jonne palata vanhempieni luona. Astuessani ovesta sisään tiedän, että jääkapissa on ruokaa, ja jos ei ole, niin pakkasessa ainakin on. Sillä välin, kun äiti kyselee kuulumiset, iskä lähtee nopeasti petaamaan petiä alakertaan vierashuoneeseen. Jos peti on siellä jo odottamassa, niin talvisin hän käy tarkistamassa, että patterit ovat lämpimällä, minähän olen kova palelemaan. Tulin sitten ilmoittamatta tai sovitusti, vastaanotto on aina lämmin.

Kotiin saan tulla juuri sellaisena, kun olen. Olen kävellyt ovesta sisään onnen ja onnistumisen huumassa, jota on juhlittu yhdessä. Olen myös tullut kotiin joskus surun murtamana, pettymysten saattelemana. Välillä olen epäonnistunut jossain, ehkä mokannut. Kotiin on aina kuitenkin saanut mennä. Siellä asiat on käyty läpi yhdessä, ja siellä on lohdutettu.

Tällä kertaa en kuitenkaan poikkea reitiltä. On jo myöhä, pitäisi jäädä yöksi, jos menisi käymään ja tiedän, että minua odotetaan Tampereella. Jään kuitenkin loppuajomatkaksi pohtimaan kotia, ja sen merkitystä. Koti ei suinkaan ole sijaishuollossa asuville lapsille ja nuorille mikään yksiselitteinen asia. Toisille koti voi olla pelottava, jopa ahdistava asia. Kodissa ei välttämättä ole ollut lämpöä, ei ehkä ruokaakaan. Kotona on ehkä vaan tapeltu, kipuiltu ja kohdattu haasteita. Lapset ovat minulle opettaneet, että koteja voi olla useampiakin. On ehkä koti äidin luona, koti isän luona ja sitten koti vaikkapa sijaisperheessä. Nuorille laitoskin voi olla koti.

Toiset ehkä ikävöivät kotiin. Ikävöivät niin paljon, että se kanavoituu pahaksi oloksi jonnekin rinnan tuntumaan. On ehkä ikävä omaa huonetta, sisaruksia, yhteisiä aamutoimien ääniä, lemmikkejä ja tuttuja ympäristöjä. Ikävä siitäkin huolimatta, että kotona ei ole ollut välttämättä turvallista. Koti on kuitenkin aina koti.

Olen onnekkaassa asemassa. Parkkeeraan auton kerrostalon pihaan, kävelen rappuun ja pari kerrosta ylöspäin. Avain kiertyy lukossa ja ovi aukeaa. Postiluukussa on myös minun sukunimeni. Ensimmäisenä kuulen mieheni kehoituksen: -Mene katsomaan kuka tuli! Ja sen jälkeen kuulen tassujen askeleet. Kun katseet kohtaavat koiran kanssa, alkaa pennulla häntä pyöriä hurjana. Sen jälkeen tulee mies näkyviin: -Miten päivä meni? Ja viimeinenkin väsymys, pettymys ja kurja olo on pyyhkäisty pois. Olen kotona, täälläkin. Saan tulla kotiin sellaisena, kun olen, tännekin.

Sijaishuollossa tulisi mielestäni vielä enemmän miettiä lasten ja nuorten kanssa yhdessä kotia, ja sitä, mitä se tarkoittaa. Minulla niitä on monia, olen siinä mielessä onnekas. Tiedän, että olen tervetullut monien koteihin vieraaksi ympäri Suomen. Tiedän, että minulla on ainakin kaksi turvasatamaa, jossa saan levätä arjen keskellä. Tähän meidän pitäisi entistä enemmän kiinnittää sijaishuollossa huomiota, luoda koteja, ei viedä niitä pois.

Ja lakataan jo puhumasta niistä kodin ulkopuolelle sijoitetuista. Kaikilla on oikeus olla kotona, on se koti sitten missä tahansa.
Helena Inkinen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s