Think good, feel good

Älyä tunteet -materiaalit – rajattu

Ajatuksemme joko rajoittavat tai rohkaisevat meitä. Jokainen voi itse päättää, kumman tien valitsee.

Älyä tunteet – apukäsi lasten tunnetaitojen vahvistamiseen on suunniteltu kaikille lapsille. Sen avulla voi harjoitella työstämään vaikeita ajatuksia ja vahvoja tunteita sekä opetella kannustavaa puhetta itselle ja muille. Julkaisemme tällä viikolla tämän Norjassa kehitetyn keskusteluvälineen ja sormet syyhyten odotan, että pääsen kokeilemaan sitä lasten kanssa ja kertomaan sen käyttämisestä muille aikuisille!

Materiaalin etuihin kuuluu se, että se kannustaa lasta itse opettelemaan keinoja lisätä hyvää oloa. Lapsen kanssa opetellaan tapoja, joita hän voi hyödyntää arjessaan ja ottaa itse käyttöön. Lapsi oppii järjestelemään pään sisällä olevaa ajatusten ja tunteiden sekamelskaa. Opettelu tapahtuu yhdessä aikuisen kanssa tavoitteena se, että taito siirtyisi ajan kuluessa lapsen omaan itsenäiseen käyttöön. Väline opettaa tärkeitä asioita: omia ajatuksiaan ja tunteitaan voi työstää ja niihin voi vaikuttaa. Ja tämän lisäksi, jokainen meistä voi konkreettisesti tehdä asioita ja pyytää muiden apua, jotta olo helpottuisi.

Osalle lapsista väline sopii todella hyvin, joillekin kohtuullisesti ja osalle ei lainkaan. Osa lapsista on jo oppinut taitoja tulla toimeen hankalien ajatusten ja tunteiden kanssa. Toiset osaavat luonnostaan puhua itselleen kannustavasti ja ajatella rakentavasti vaikealla hetkellä. On myös lapsia, jotka syystä tai toisesta huolehtivat tai pelkäävät herkästi ja jäävät helpommin kielteisten ajatusten ja tunteiden kierteeseen. Heidän on tärkeää päästä harjoittelemaan ja saada työvälineitä, jotka auttavat koko loppuelämän.


Stoppi kielteiselle sisäiselle puheelle

Keskusteluvälineen kehittäjä Solfrid Raknes puhuu meille lastensuojelussa toimiville tärkeästä huomioitavasta asiasta: Monet varmasti tunnistavat lapsia, jotka ovat oppineet haitallisen tavan puhua itselleen. Raknes puhuu lapsen ”sisäisestä kiusaajasta”, joka kyseenalaistaa kaikki lapsen teot ja kaivaa hänestä huonot puolet esiin. Lapsi ei osaa kannustaa itseään vaan ennakoi epäonnistuvansa ja uskoo olevansa huonompi kuin muut. Tällainen kielteinen sisäinen puhe on tärkeää tunnistaa ja siihen kannattaa puuttua. Lasta voi kannustaa harjoittelemaan itselle puhumista kannustavaan sävyyn kuin puhuisi hyvälle ystävälleen. Näin voimme olla auttamassa lasta kohti myönteisempää minäkuvaa ja lisätä hänen uskoaan itseensä sekä keinoja tulla toimeen vastoinkäymisissä.


Turvapaikka omassa mielessä

Lapsen kehityksessä kaikki liittyy kaikkeen. Oppimista ja kehittymistä tapahtuu vain, kun lapsi tuntee olonsa turvalliseksi. Silloin hän pystyy keskittymään uuteen asiaan ja kehittymään ilman, että sisäinen hälytysjärjestelmä varoittaisi vaarasta.  Jos lapsi oppii luomaan omien ajatustensa avulla itselleen turvallisuuden tunnetta, mahdollistuu myös sosiaalinen yhteys muihin ihmisiin sekä uusien asioiden oppiminen. Tämä väline ja toimintatapa antaa lapselle oman aktiivisen keinon luoda turvapaikan omassa mielessään. Ja ratkaisun avaimet ovat lapsen omissa käsissä, tai oikeammin ajatuksissa.

Elisa Oraluoma

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s